Helsinki – olet kaunis

helsinki

Til dem der ligesom mig ikke forstår skide meget finsk, så står der ovenfor “Helsinki – du er skøn”. For det var byen virkelig på trods af det grå vejr. Udover at jeg havde hørt Helsinki havde gode restauranter, og menneskerne kunne være lidt skøre – så havde jeg ikke de store forventninger til byen. Det vidste sig, den havde masser af gode restauranter/caféer – og jeg stødte på en enkel halvskør finne. Ikke dårligt. Jeg glæder mig allerede til at vende tilbage, når det er lidt varmere, og solen titter frem – så vil byen kun blive endnu mere charmerende. Det er jeg sikker på.

Follow my blog with Bloglovin

Clarion Hotel Helsinki
Det var en kort weekendtur – fredag eftermiddag til søndag aften – hvor vi boede på et super cool hotel, Clarion Hotel Helsinki. Placeret lige ved havnen og med 4 glaselevatorer var der en fantastisk udsigt over Helsinki op til 15. etage, hvor mit værelse lå – lige under deres cool skyroom/skybar. Og selvfølgelig – har jeg lyst til at sige – var der også en lille pool på tagterrassen med dertilhørende sauna indenfor. Pool – under åben himmel og med dalende sne – samt sauna blev testet søndag morgen. Det kunne jeg godt starte hver søndag med. Jeg kan klart anbefale Clarion Hotel Helsinki.

I Helsinki var der både metro og sporvogne samt selvfølgelig busser, så det var nemt at komme rundt i byen. Samtidig var det super nemt at komme fra lufthavnen til Helsinki Hovedbanegård med tog – det tog ca. 30 min. Vi brugte dog kun den offentlige transport, da vi skulle frem og tilbage mellem lufthavn og hotel. Resten af tiden gik vi rundt i byen, som jeg klart foretrækker. Og Helsinki er ikke større end man kan gå rundt i den. Noget vi ret hurtigt fandt ud af var, hvor gode finnerne var til engelsk. Vi blev ofte modtaget med et eller andet (uforståeligt) på finsk. Men da de så fandt ud af, at vi overhovedet intet forstod, så slog de over i perfekt engelsk. Noget anderledes end når jeg er i Barcelona og Berlin.

Café Bar No. 9 og Bier Bier
Helsinki bød på masser af god mad. Fredag aften – efter vi havde pakket ud – fandt vi frem til Café Bar No. 9, hvor vi noget lækkert mad og en god finsk lager fadøl. Faktisk fik vi to hver – de smagte godt 🙂 Super populært og hyggeligt sted med en varieret menu – jeg snuppede en wokret – SATAY (Sliced sirloin steak and vegetables in a coconut milky peanut sauce; 10 €). Jeg kunne sagtens se dette sted som et stamsted, hvis jeg boede i Helsinki. Efter vi havde fået lidt mad i maven, gik vi den korte vej over til Bier Bier – en super cool ølbar. Hyggelig vibe og indretning med mørke vægge, forskellige sofaer, gamle træborde og stole – der kan man hurtig snuppe et par øl. Begge steder ligger i Helsinki Design District, som er placeret midt i centrum.

Helsinki offers an ideal place to get to know Finnish design and to buy top-class Finnish design products. Located in the centre of Helsinki, the Design District Helsinki is an area full of design and antique shops, fashion stores, museums, art galleries, restaurants and showrooms. Here you can find the most interesting names, classics, trend-setters and so much more.

Papershop og R-Collection
To cool butikker i Helsinki Design District, som vi var forbi om lørdagen, er Papershop og R-Collection. Jeg elsker butikker som Papershop, som har flotte postkort, papir, blokke, tegninger m.m. Denne gang gik jeg tomhændet derfra, men jeg skal forbi igen næste gang, jeg er i Helsinki. Det samme gør sig gældende for R-Collection, som er et familieejet finsk brand, der laver noget virkelig cool tøj og accessories. Vi stødte på flere second hand butikker, og jeg måtte ind i en af dem for at tjekke, om de havde nogle cool t-shirts. No luck. Er du til second hand butikker, så tænk på Helsinki næste gang du skal ud og rejse.

Juuri og Birri
Juuri – endnu en lækker restaurant i Helsinki Design District – havde vi booket bord på lørdag aften, hvor vi skulle prøve deres specialitet – deres sapas. Finske tapas. Eller som de selv beskriver det – Juuri’s bite-sized tastes that draw their influence from local food tradition. Forventningen til maden var høj fra min side fra starten af, da menuen lød virkelig lækker – og heldigvis skuffede den ikke. Faktisk var deres sapas virkelig lækre. Og deres hjemmelavet brød (3 forskellige slags) samt hjemmelavet smør – mums. Vi delte 7 forskellige sapas – Rainbow trout with cabbage and horseradish, Burbot with potato, Cabbage with sour cream, Finncattle milk with beetroot, Peas with marjoram, Lamb with cucumber og Finncattle beef with celeriac. Skulle jeg vælge en favorit, så må jeg sige, at deres regnbueørred med kål og peberrod var virkelig fantastisk. Jeg vil klart anbefale, at du smutter forbi Juuri, hvis du nogensinde er i Helsinki. Og bed gerne om en plads i deres hyggelige kælder. Lørdag aften – efter alt den lækre mad på Juuri – sluttede vi af med en øl på den über cool brewpub Birri. En ølpub som også serverer god mad. Næste gang kunne jeg godt tænke mig at prøve maden på Birri sammen med noget af deres gode øl. For en øl-elsker og mad-elsker som mig, så er Helsinki virkelig the place to be.

Ipi Kulmakuppila og Good Life Coffee
Jeg havde læst mig til, at Kallio kvarteret skulle være super cool med gode madsteder og kaffebarer – vi nåede to af dem om lørdagen. Ipi Kulmakuppila og Good Life Coffee. På den lyse og stilrene café Ipi Kulmakuppila serverer de en lækker brunch hver lørdag fra 11-15, så den hoppede vi på. I Helsinki er de rigtig gode til at tænke på vegetarerne, så der er stort set altid en vegetar mulighed (eller flere) på menuen. Det samme gjorde sig gældende for brunchen på Ipi Kulmakuppila. Cool sted – jeg var især tosset med deres solgule toilet. Desværre blev det kun til en kaffe to-go hos Good Life Coffee – en lille, virkelig hyggelig kaffebar med deres helt egen stil. Der skal jeg tilbage til – og ikke kun fordi kaffen var rigtig god. Jeg var tosset med deres indretning, og dette ville være min kaffebar, hvis jeg boede i Helsinki. I Kallio kvarteret ligger der også Hakaniemi Market Hall, som vi havde glædet os til at besøge. Desværre er de lige nu i gang med at renovere torvehallerne, så boderne er flyttet ind i midlertidige og ret så kedelige lokaler på torvet. Jeg glæder mig til at se de nyrenoveret torvehaller. Heldigvis er der også Old Market Hall ved havnen, og som navnet antyder, så er det det ældste marked i Helsinki. Super hyggeligt og skulle du have lyst, så kan du prøve alverdens ting rensdyr – reindeer snack, reindeer jerky, reindeer chips and so on. Jeg hoppede pænt over. Denne gang.

Skiffer
Inden vi vendte snuden hjem mod DK, så nåede vi lige frokost hos Skiffer – en lille hyggelig restaurant, som laver rigtige gode (og store) pizzaer. Jeg havde hørt om dem hjemmefra, men der var ingen ledige borde, da vi prøvede at gå forbi fredag aften. Er man under 6 mennesker, kan man ikke booke borde – så må man tage en chance. Heldigvis var vi de første ved restauranten, da de åbnede kl. 13 om søndagen – så denne gang var der et bord til os. Jeg snuppede deres Perry Light pizza med brie, pære, pecannødder, græskarkerner og citrusmarineret ruccola. Virkelig god men også virkelig stor – så jeg kunne ikke spise op. Er du til en god pizza, så skal du forbi Skiffer. Der er rigtig mange grunde til at tage til Helsinki – maden, øllet, vandet lige omkring en, sporvogne (så charmerende), gode kaffebarer, sauna etc. Så tænk lige på Helsinki næste gang du skal ud og rejse – jeg vender helt sikkert tilbage, når det bliver lidt varmere.

Mine Reebok Classic Leather – white/gum – var med mig i Helsinki. Dem og mine splinternye Timberland for det var noget koldere end i DK. Det er ikke optimalt at gå med hvide sneakers om vinteren, men de er bare fede.